ادمین
تاریخ نشر: 1404/02/10
اصناف و فروشندگانی که داخل یک پاساژ یا مرکز تجاری فعالیت دارند تفاوت ریزی با دیگر فروشندگان دارند و آن اینکه بازار آنها تا حدی وابسته به موارد زیر است:
به تجربه بسیار دیده شده که گاها مدیریت مراکز تجاری دانشی از مدیریت نداشته و نگاه مالک و مملوک یا نگاه ریاستی باعث عدم رشد و حتی ایجاد مسائل و موانع رشد برای خدمات و اصناف میشود. مدیریت مرکز تجاری باید این نکته را بداند که رشد مرکز تجاری در گرو رشد تک تک فروشندگان است. رونق بازار فروشندگان پاساژ و سود و بهره آنها باعث بالا رفتن ارزش ذاتی مغازه ها و ارزش خود پاساژ خواهد شد. مدیریت مراکز تجاری باید آگاه باشد که داشتن نگاه بساز و بفروشی، داشتن نگاه مالک و مملوکی و داشتن نگاه ریاستی، شاید در کوتاه مدت بتواند مبلغی سود برای آنها ایجاد کند ولی در دراز مدت باعث بدنامی، ایجاد اختلاف، بی اعتمادی مردم و اصناف و در نهایت کاهش سودآوری برای کل مجموعه خواهد شد.
در این بخش از وظایف کاملا عادی و مشخص مدیریت مرکز تجاری چشم پوشی میکنیم. وظایفی مانند دریافت شارژ ماهیانه و اجاره و ایجاد امنیت و رسیدگی به زیبایی مرکز و ... . اما برسیم به کارهایی که یک مدیر باید انجام دهد:
این ارتباط میتواند چهره به چهره و از طریق برگزاری جلسات باشد. شاید نیاز نباشد تمامی اصناف حضور داشته باشند و حضور چند نفر نماینده که آنها نیز خود با تک تک اصناف در ارتباط باشند کافی باشد. غیر از برگزاری جلسات میتوان از طریق ایجاد صندوق پیشنهادات و انتقادات، یا استفاده از فضای مجازی برای دریافت مسائل استفاده کرد. چیزی که مهم است این است که مدیریت نباید تنها در ذهن خود و بدون ارتباط با اصناف به تشحیص مسائل بپردازد.
پس از تشخیص مسادل طبیعتا باید برای رفع آنها برنامه ریزی نمود که بهتر است حتما مسائل را اولویت بندی شوند. رسیدگی به تمام مسائل بصورت یکجا گاها دشوار و غیرممکن است و نتیجه ای جز سردرگمی نخواهد داشت. برخی موارد نیز میتوانند بصورت موازی کار شوند. زمانی که مسائل از طریق خود اصناف دریافت شده باشد معمولا ایجاد همکاری برا یحل آن نیز برای مدیریت راحت تر خواهد بود.
تبلیغات برای مرکز تجاری از وظایف نانوشته مدیریت مراکز میباشد. امروزه بسیاری از بلاگرها که اتفاقا کار خوب و حرفه ای نیز دارند با دریافت مبلغ ناچیزی کار با کیفیتی ارائه میدهند. مجموعه پاساژ میتواند با نوشتن قرارداد با یک یا چند بلاگر، بصورت دوره ای هم کل مجموعه را تبلیغ کند و هم برای تک تک اصناف با درصد بالایی از تخفیف، تبلیغات را انجام دهد. چون در این حالت تبلیغات یک جا و بصورت عمده میباشد معمولا بلاگرها هم علاقمند به همکاری خواهند بود.
داشتن وب سایت برای هر مرکز تجاری ضروری است. وب سایتی که فروشگاه های موجود در مرکز تجاری را معرفی کند. داشتن قابلیت فروش و پنل مدیریتی برای هر فروشگاه نیز امتیاز بزرگی محسوب میشود. بدین ترتیب در واقع هر فروشنده ای در هر پاساژ، میتواند به رایگان صاحب یک فروشگاه اینترنتی شود که از طریق آن به بازار کل ایران و شاید جهان دسترسی داشته باشد. چنین سایتی میتواند کاملا کاربردی و مفید باشد چرا که نفرات زیادی مدیریت هر بخشی از آن را به عهده دارند. تیم بازاریولو حاضر به مشاوره و ایجاد چنین خدماتی هست.
داشتن عکاس اختصاصی برای پاساژ جهت کمک به اصناف نیز پیشنهاد میشود که میتواند تاثیر زیادی برای رشد اصناف داشته باشد.
نکته مهم دیگر که باز به تجربه و بارها دیده شده این است که برخی مدیریت ها وظایف تبلیغاتی را به شخصی دیگر واگذار میکنند که آن شخص اراده و تخصص و توان آن کار را ندارد. اینجا هم انگشت اتهام به سمت مدیریت میباشد که نتوانسته فرد توانمندی را برای چنین کار مهمی انتخاب کند. بارها دیده شده که افراد غیرمتخصص و کم توان بر روی رشد یک مجموعه بزرگ تاثیر کاملا منفی گذاشته اند در حالیکه همان تاثیر میتوانست بسیار موثر، مثبت و مفید باشد.
همچنین هر مرکز تجاری علاوه بر فعالیت در فضاهایی مانند اینستاگرام، داشتن وبسایت اختصاصی و ... میتواند صفحه ای مخصوص به خود در سایت بازاریولو داشته باشد. امتیاز داشتن چنین صفحه ای این است که تمام فروشگاه ها و خدمات هر پاساژ نیز میتوانند در زیرمجموعه همان پاساژ ثبت شوند بطوری که هر خدمات، پنل مدیریتی خود را نیز دارد و قدم بسیار مثبتی برای تبلیغات هدفمند پاساژ و اصناف آن محسوب میشود.
طبیعتا راه های تبلیغاتی بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارد که بر حسب شرایط میتوان گزینه های مختلفی را انتخاب نمود. تیم بازاریولو در این زمینه نیز میتواند با بررسی شرایط و مسائل، برای شما مشاوره دهد.
کارهایی از قبیل ایجاد پارکینگ، خانه بازی برای کودکان(حتی به رایگان)، داشتن خدماتی از قبیل صندوق امانات، اتاق مادر و کودک و برخی خدمات خاص که مشتریان را راهی مرکز تجاری کند نیز میتواند برای رشد کل مجموعه بسیار مفید باشد.
جهت جلوگیری از طولانی شدن مطلب، بررسی موارد 2 و 3 (سایر فروشگاه ها و خدمات موجود در پاساژ و خود مرکز تجاری یا پاساژ) در مطلب دیگری گنجانده خواهد شد.
نظرات خود را با در میان بگذارید.